loading...
ضامن آهو
زهرا کلهوری بازدید : 14 پنجشنبه 15 اسفند 1392 نظرات (0)

 


امام خمینی«ره» :این جانب به زنان توصیه می کنم که رفتار زمان طاغوت را فراموش کنندو ایران عزیز را که از خودشان و فرزندانشان است به طور شایسته بسازند.(1)
نقشه این بود که با توطئه کشف حجاب ....این قشر عزیز (زنان)را که جامعه را باید بسازند،تبدیل کنند به یک قشری که فاسد کنند جامعه را.(2)
رهبر معظم(دام عزه العالی):امروز سر و سینه را از زیور آلات پر کردن و آرایش و مُد و لباس را بُت خود قرار دادن برای زن انقلابی مسلمان ایران ننگ است.(3)
اسلام ،برای توجه زن به نقش سالم و سازنده خود در خانه و اجتماع ،الگوهای شایسته ای را شناسانده است،«حضرت زهرا علیها السلام»دختر گرامی پیامبر (ص) و همسر علی (ع)و مادر امامان معصوم (ع)نمونه نخست آن است که در بالاترین درجه عفاف قرار دارند.
از آنجا که بحث حجاب بخصوص شیوه درست و شرعی آن یکی از دغدغه های جامعه امروز ماست بر آن شدیم تا احادیث و آیاتی را که در زمینه حجاب وجود دارد بیان کنیم.از تمام عزیزان می خواهم هر مطلب دیگری را هم که در این مورد دارند بیان کنند.انشاءالله اجر معنوی این کار شامل حال همه شود.

 


۱-صحیفه نور ،ج11،ص254
۲-صحیفه نور،ج14 ،ص130
۳-روزنامه جمهوری اسلامی،28/1068

 


یا ایّها النّبیُِ قُل لِاَزواجِکَ وَ بَناتکَ وَ نساءِالمُؤمنینَ یُدنینَ عَلَیهنَّ من جِلابیهنَّ.(1)

ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمنین بگو:روسری های بلند خود را بر خویش فرو افکنند تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگیرند.


وَ قُل للمُؤمناتِ .......لا یُبدینَ زینَتَهُنَّ الّا ما ظَهَرَ منها وَلیَضربنَ بخُمُرهنَّ علی جُیوبهِنَّ.(2)

ای رسول خدا ،به زنان مؤمن بگو:......زینت خود را آشکار نکنند مگر آن چه قهراً نمایان است،و روسریهای خود را بر سینه و گردن خود بیفکنند.


.......وَلا یَضرِبنَ بِاَرجَلِهنّ لیُعلَمَ ما یُخفینَ من زینَتِهنّ َ.(3)

و(زنان) هنگام راه رفتن پای خود را به زمین نکوبند تا زینت پنهانشان شناخته نشود.


۱-احزاب ،59
۲-نور ،31
۳- نور، 31

 


بهترین گوهر زن




فاطمة الزهراء:خَیرٌ لِلنِساءِ اَن لا یَرینَ الّرِجالَ وَ لا یَراهُنّ َ الرّجالُ.(1)

روزی رسول خدا (ص) از اصحاب خود پرسید:چه چیزی برای زنان بهتر است؟ اصحاب ندانستند.

علی(ع) نزد فاطمه(س) آمد و پرسش پیامبر را با وی در میان گذاشت.


فاطمه (س) پاسخ داد: «بهترین عمل برای زنان آن است که مردان نامحرم را نبینند و مردان
نامحرم نیز زنان را نبینند.»


چون علی به خدمت پیامبر بازگشت ،پاسخی را که فاطمه داده بود،عرض کرد.

پیامبر فرمود:چه کسی این پاسخ را برای تو بیان کرده؟ علی (ع) عرض کرد: فاطمه.

پیامبر فرمود: اِنّها بَضعًة ُ منیّ (فاطمه پاره تن من است)


۱-بحار الانوار ،ج 43 ،ص 54


گروهی از مغرضان و ناآگاهان به دستورات اسلام،این حدیث و امثال ان را با توجه به مناسبات جدید بشری و حضور ناگزیر زن در اجتماع ،برای زن امروز ناکارامد میدانند.اما در پاسخ آنان باید گفت:
اولاً: حضرت زهرا (س) در این سخن ،یک توصیه اخلاقی را برای زنان تاکید کرده است.یعنی با نگاه به ویژگی روحی و جسمی زن از یک سو و نیاز بشر در هر عصر و زمان به لحاظ ارزشهای اخلاقی و انسانی که در راس آنها همزیستی سالم اخلاقی زن و مرد است از سوی دیگر،سفارش دور بودن زن از مرد رامطرح کرده است، چرا که زن نقش اساسی در سلامتی یا فساد آن ارزشها ایفا می کند.
ثانیاً: با توجه به شواهد تاریخی و سیره مسلمانان در قرون اولیه ،که حاکی از حضور سازنده زنان در عرصه های مختلف اجتماع است،قطعاً این حدیث شامل زنانی نیست که به نوعی موظف به پذیرش مسئولیت اجتماعی هستند و آن حضرت نیز در مقام نفی این واقعیت اززندگی مسلمانان نبوده است.
ثالثاً: شاید این سفارش و تاکید بانوی نمونه اسلام حکایت از حقیقتی بزرگ است که امروز شاهد آن هستیم و آن این است که هر چه زنان از مسئولیت اصلی خود یعنی ساختن بهشت خانواده و تربیت نسل سازنده برای جامعه ،فاصله بگیرند، ناچار به ویرانه ها و ناهنجاریهای اجتماعی نزدیک خواهند شد.لذا آن حضرت زنان را تشویق می کنند تا از حضور نابجا در اجتماع بپرهیزند و به مسئولیت سنگین خود توجه کنند.
استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب مساله حجاب خود ص 241 می گوید:«آنچه اسلام می گوید نه آن چیزی است که مخالفان اسلام،اسلام را بدان متهم می سازند. یعنی محبوسیت زن در خانه و نه نظامی است که دنیای جدید ان را پذیرفته است و عواقب شوم انرا می بیند، یعنی اختلاط زن و مرد در مجامع اسلام میگوید:نه حبس و نه اختلاط بلکه حریم.سنت جاری مسلمین از زمان رسول خدا همینطور بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمی شده اند ولی همواره اصل« حریم» رعایت شده است.در مساجد و مجامع ،حتی در کوچه و معبر ،زن با مرد مختلط نبوده است.»


حجاب عامل مصونیت




الامام علی: صِیانَةُ المَراَة اَنعَمَ لحالها وَ اَدوَمُ لجَمالها .(1)

امام علی (ع) : «پوشیدگی زن (با توجه به موقعیت روحی و جسمی اش) برای او بهتر است و زیبایی اش را پایدارتر میکند.

 


۱-غرر الحکم، فصل 44،حرف صاد ،حدیث 10

 


 

حجاب در برابر کودکان



الامام الرضا (ع): یُؤخَذُ الغُلامُ بالصّلاة وَ هو ابنُ سبع سنینَ و َلا تُغَطّی المراَةُ شَعرَها منهُ حتّی یَحتَلمَ. (1)

امام رضا (ع) :آنگاه که پسر بچه به هفت سال رسید باید به نماز خواندن وادار شود ، اما تا وقتی که بالغ نشده است،بر زن واجب نیست که موی خود را از او بپوشاند.

در این حدیث تنها به موی زن اشاره شده اما این حکم اختصاص به مو ندارد و بخشی از اعضای دیگر بدن و زیور آلات را که معمولاً زنها در حالت عادی جلوی کودکان نمی پوشانند،شامل میشود.

بسیاری از فقهاء از جمله حضرت امام خمینی(ره) پسران نابالغ را به ممیز و غیر ممیز تقسیم کرده اند.کودک ممیز کودکی است که به حد بلوغ نرسیده است اما قدرت شناخت امور جنسی را دارد.لذا بنابر احتیاط واجب، زن باید در مقابل کودکان
ممیز نیز حجاب شرعی را رعایت کند.قرآن کریم در آیه 31 سوره نور می فرماید:

«اَو الطفل الذی لَم یَظهروا علی عورات النّساء»: یعنی واجب نیست زنان،خود را از کودکانی که هنوز درکی از اندام جنسی زنان ندارند بپوشانند.»


 ۱- وسائل الشیعه، ج 3

 


ساق دست را بپوشانید.




الفضیل بن یسار قال: سَاَلتُ ابا عبدالله عَن الذِّراعَین من المَراَة ،اَهُما من الزینة التی قال الله تبارک و تعالی :«و لا یُبدین زینَتَهُنَّ»(1)
قال الصادق (ع):نعم.و مادون الخمار من الزینة و مادون السوارَین(2)


فضیل بن یسار می گوید:از امام صادق(ع) پرسیدم:آیا ساق دستهای زنان از زینت است. زینتی که خدا فرموده است:باید زنها انها را اشکار نکنند.

امام صادق (ع) :آری( ساق دست زن باید پوشیده باشد) و نیز آنچه روسری آنرا می پوشاند  (مثل گردن) و بالاترازجای دستبند(مثل ساق و آرنج و بازو) نیزاززینت محسوب می شود         (که باید پوشیده شود.)

این پرسش صحابی امام صادق(ع) حکایت از گرفتاری جامعه اسلامی در آن زمان دارد.همان چیزی که امروز نیز جامعه ما گرفتار آن است.گویا داشتن سرپوش بلند درآن زمان بهانه ای برای زنان بوده است تا بالاتر از مچ دستان خود را برهنه دارند همان چیزی
که متاسفانه امروز در میان زنان چادر پوش نیز مرسوم گشته است.؛؛؛؛؛

بانوان محترم ما باید بدانند که سر کردن چادر نمی تواند بهانه ای برای پوشیدن لباسهای آستین کوتاه و نپوشیدن مقنعه یا روسری مناسب در زیر چادر باشد زیرا در رفت و آمدها بویژه در معابر عمومی و خرید در بازارها و نیز سوار و پیاده شدن از وسایل نقلیه،بدون پوشش لباس مناسب و کافی ،رعایت حجاب کامل بسیار مشکل است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 40
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 32
  • بازدید سال : 107
  • بازدید کلی : 1,069